یونی سوآپ، از ایده‌ای نوپا تا ارزی معتبر


یونی سوآپ یا همان تک شاخ صرافی‌های دیجیتالی در مدت زمان کوتاهی به یک بستر ارزشمند مبدل خواهد شد.

آغاز یک رویا

هیدن آدامز مهندس مکانیک ۲۳ ساله در شرکت زیمنس پس از برکنار شدنش بی‌هدف و سرگشته از آینده مبهم به سراغ دوستش کارل فلورش در شرکت Casper FFG در بنیاد اتریوم می‌رود. در کمال ناباوری کارل، از کنار گذاشتن کار مرتبط با رشته‌ی مهندسی مکانیک توسط هیدن ابراز خوشحالی کرده و او را به همکاری در حوزه‌ جدیدی تشویق می‌کند، حیطه‌ای که برای همیشه زندگی هردوی آنها را متحول کرد.

پس از طی شدن فراز و نشیب‌هایی به‌منظور پی‌ریزی یک صرافی ارز دیجیتال و مشکلات کوچک و بزرگ در کدنویسی و عقد قراردادهای لازم، سرانجام در ژانویه ۲۰۱۸ نسخه‌‌ اولیه یا به اصطلاح Pre-Alpha یونی سوآپ آغاز به کار کرد. با وجود آنکه همه چیز به ظاهر طبق برنامه پیش می‌رفت اما اشکالات و ضررهای پیش آمده آنها را مجبور به تغییرات مهمی از جمله کدنویسی‌های Front-end کرد.

در نهایت پس از رایزنی‌ها و تغییرات عمده، هیدن تصمیم گرفت که با انجام تبلیغاتی مانند چاپ تیشرت در کنفرانس Devcon4 بنیاد اتریوم، این صرافی را با نام Unipeg معرفی کند (Unipeg الهام گرفته از دو موجود افسانه‌ای، اسب تک شاخ و اسب پرنده پگاسوس گرفته شده بود) اما این نام سرانجام به یونی سوآپ تغییر یافت و در ۲ نوامبر ۲۰۱۸ به عموم مردم معرفی شد.

 

پروتکل‌ها

این صرافی پیش از آنکه به‌عنوان یک بازارساز محسوب شود با بهره‌گیری از استخر نقدینگی (Liquidity Pool)  و بر خلاف صرافی‌های متمرکز به دنبال ایجاد بازارهای کارآمدتر است.

به بیان ساده می‌توان گفت یونی سوآپ در حقیقت یک صرافی غیرمتمرکز (Decentralized) و DEX بر بستر شبکه‌ بلاکچین اتریوم بوده که سعی دارد با بهره‌گیری از روش‌های جدید و قرارداد‌های هوشمند مبادلات متنوع و خودکاری میان اتریوم و توکن‌های ERC20 را فراهم آورد.

 

ویژگی‌های مثبت و منفی

در هر حوزه‌ای می‌بایست قبل از ورود به آن از مزایا و معایب و کم‌وکاستی‌های موجود مطلع شویم، همین موضوع در خصوص ارزهای دیجیتال و صرافی‌های مرتبط با آنها نیز صادق است.

در اینجا به برخی از ویژگی‌های مثبت و منفی یونی سوآپ می‌پردازیم.

غیرمتمرکز بودن صرافی از جمله پارامترهای مثبت برای یونی سوآپ به شمار می‌رود، از آنجایی که بسیاری از صرافی‌های معتبر همانند بایننس متمرکز بوده همواره مخاطراتی را نیز آنها را تهدید می‌کند از این رو غیرمتمرکز بودن امنیت بیشتری را از این حیث در اختیار کاربران قرار می‌دهد چرا که شما در مدل غیرمتمرکز تنها نیاز است که کیف پول به این صرافی‌ها معرفی کنید، در ضمن نیازی به احراز هویت‌های مرسوم هم نخواهد بود.

متن‌باز بودن (Open-Source) و دسترسی به کد‌ها از طریق github عملا ارزش حملات هک را برای هکرها به پایین‌ترین حد رسانده است.

ویژگی بدون سانسور بودن را هم می‌توان از قابلیت‌های برجسته‌ یونی سوآپ برشمرد. بدین معنا که هیچ شخص یا ارگان دولتی توانایی مجبور کردن شما به سرمایه‌گذاری‌ و یا مسدودسازی حساب و دارایی‌هایتان را ندارد.

 از سوی دیگر این شاخص مثبت عملا بحث واسطه و واسطه‌گری را از چرخه‌ معاملات حذف کرده و دیگر نیاز به پرداخت کارمزدهای بالا نیز نخواهد بود.

در عین حال معامله‌گران (تریدرها) قادرند توکن‌‌هایی را بر پایه‌ی ERC20 بدون سرمایه‌ اولیه ایجاد کنند.

تمامی کیف‌های پول تایید شده مانند MetaMask WalletConnect, Coinbase Wallet, Portis در صرافی یونی سوآپ قابل استفاده خواهند بود.

معاملات همتا به همتا (P2P) ویژگی دیگری در امنیت و استفاده از صرافی‌هایی همچون یونی سوآپ است.

حال به برخی معایب این صرافی دیجیتال نیز بپردازیم، یکی از مهمترین این موارد هزینه‌های Gas بوده که موجب شده در مقاطعی از نقطه نظر مالی و سود، مطلوب ماینرها نباشد.

از سوی دیگر ممکن است استخر نقدینگی امکان پوشش معامله‌ها‌ی شما را نداشته باشد که همین امر نیز از موارد نامطلوب یونی سوآپ به شمار می‌رود.

قراردادهای فاقد اعتبار و تقلبی هوشمند و توکن‌های کلاهبردار نیز از موارد مهمی است که کاربران و تامین‌کنندگان را می‌تواند متضرر سازد.

 

 ارز دیجیتال یونی سوآپ

صرافی یونی سوآپ همانند اکثر صرافی‌های معتبر توکن و ارز دیجیتال بومی خود را به نام UNI در اختیار کاربران قرار داده است. این صرافی پس از استقبال متقاضیان تصمیم گرفت تا توکن بومی خود را عرضه کند.  این توکن در سال ۲۰۲۰ در اختیار کاربران و بیش از نیمی از آن به شیوه‌ ایردارپ (واریز به کیف پول کاربران) به کیف پول اعضا جامعه یونی واریز شد.

در واقع این اعضا افرادی هستند که با ادرس و قراردادهای یونی سوآپ تعامل داشته‌ باشند اطلاق می‌شود.

پس از موفقیت چشمگیر ارز یونی سایر صرافی‌های معتبر ایرانی و خارجی مانند CoinBase نیز این توکن را لیست کردند.

 

پیش‌بینی‌های ارز یونی

نکته‌ حائز اهمیت در خصوص یک ارز، تمایل تریدرها به پیش‌بینی آینده‌ روشن برای آن است. بد نیست که در انتها به پیش‌بینی‌های ارز یونی تا انتهای سال ۲۰۲۱ بپردازیم و ببینیم که آیا این ارز که تنها پس از ۵ ماه از عرضه‌ اولیه‌اش توانست به حدود ۶.۹ دلار برسد قادر است روند افزایشی خود را حفظ کند؟

در ضمن نگارش این متن، بر اساس ارزیابی سرمایه‌گذاران، تغییرات ناچیزی را تا انتهای سال برای یونی کوین متصور هستند و بر این عقیده‌اند دورنمای این ارز روند گاویی‌اش را تا انتهای سال حفظ خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها برای ماه دسامبر میانگین ۷۶ دلار و در حالت ماکزیمم می‌توان تا حدود متوسط ۸۲ دلار را نیز برای آن ترسیم کرد.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود در ۲ ماه سپتامبر و نوامبر شاهد کاهش قیمت باشیم.

از سوی دیگر یک بستر ارز دیجیتال ایتالیایی معتقد است یونی تا انتهای سال به زیر ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

در پیش‌بینی دورتر، به نظر می‌رسد این ارز دیجیتال تا ماه آوریل ۲۰۲۵ به میانگین ۹۷ دلار برسد و در بدبینانه‌ترین حالت قیمت آن در حوالی ۹۰ دلار قرار گیرد.

با وجود پیش‌بینی‌های مثبت، از سوی دیگر برخی چشم‌اندازها حاکی از عدم رشد و ثابت ماندن نرخ یونی مابین سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۵ است. پس به نظر می‌رسد با وجود این تفاوت‌ در پیش‌بینی‌ها باید به این دو سوال اساسی در خصوص رشد یونی کوین پاسخ دهیم:

 

آیا روند یونی تا انتهای سال افزایشی خواهد بود؟

جواب کوتاه، بله است. اما قیمت نهایی از دیدگاه صاحب نظرانی مانند Wallet Investor یا Cryptoknowmics متفاوت و مابین ۷۸ تا ۱۵۰ دلار خواهد بود.

 

روند یونی کوین تا سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد که این روند در مجموع صعودی باشد اما قدر مسلم این روند صعودی خطی نبوده و پیش‌بینی طولانی مدت نیز نشان از این دارد که روند گاوی قطعا بدون تلاطم نخواهد بود و ممکن است این حرکت در مقطعی نزولی و سپس تا انتهای سال ۲۰۲۵ مجددا بتواند شکل صعودی خود را بازیابد.

 

منابع:

uniswap.org

bitcompare.net

coindesk.com

trading-education.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.