لایت کوین، پسرعموی کوچک بیت‌کوین


لایت‌کوین را می‌توان عضو کوچکی از خانواده بیت‌کوین دانست که علی‌رغم شباهت‌، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با این ارز دیجیتال دارد.

 

پیدایش:

از دید چارلی لی (Charlie Lee) کارمند اسبق شرکت گوگل، پیشرفت بیت‌کوین فرصت مناسبی برای ظهور و بروز ارز دیجیتالی جدیدی در بازار بود. او در نظر داشت ایده‌اش را به نوعی پیش برد که بتواند در عین رقابت با ساخته ساتوشی ناکاموتو قادر باشد متقاضیان بیشتری را نیز به سمت خود جلب کند. وی معتقد بود که باید ارزی سبک‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر از بیت‌کوین تولید شود.

او تئوری‌اش را در سال 2011 و با بهره‌گیری از پروتکل‌های بیت‌کوین به واقعیت نزدیک‌تر کرد. با وجود آنکه پروتکل‌های استفاده شده از جنس بیت‌کوین بود اما با الگوریتم‌های هش مورد استفاده بیت تفاوت‌های بسیاری داشت. بهره‌مندی از الگوریتم Scrypt به‌جای SHA-256 و تغییراتی در GUI، کار چارلی را از سایرین متمایز ساخت.

ساخته چارلی لی را می‌توان یک ارز دیجیتال همتا به همتا بر پایه‌ نرم‌افزارهای متن‌باز تحت لیسانس MIT/X11 نیز جمع‌بندی کرد.

پس از طی فرآیندهای مختلف، چارلی جزئیات کار خود را در هفت اکتبر سال 2011 در github منتشر کرد و ظرف پنج روز بعدی شبکه لایت کوین راه‌اندازی شد. این شبکه از ابتدا به دلیل وجوه اشتراک با شبکه‌ بیت‌کوین به‌عنوان بستر آزمایشی برای توسعه‌دهند‌گان مورد استفاده قرار می‌گرفت و این موضوع تا به امروز نیز پابرجاست.

 در عین حال این شبکه‌ ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارا است؛ برای مثال کاهش مدت زمان تولید هر بلاک تا  5/2 دقیقه (به‌جای حدود 10 دقیقه) و تولید هر چه بیشتر کوین و تغییرات در میزان سختی استخراج از 2 هفته به 2.5 روز از جمله وجوه متمایز شبکه لایت‌کوین به شمار می‌رود.

 

کوین نقره‌ای ارز دیجیتال

از دیدگاه چارلی، اگر بیت‌کوین را به‌عنوان طلای ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم لایت‌کوین جایگاه نقره را برای این مجموعه خواهد داشت.

با وجود آنکه در سال‌های 2011 تا 2013 ارزش این کوین از چند سنت تا 3 دلار رسید، روند بازار برای لایت در چند روز ماه نوامبر کاملا رنگ و بوی گاوی (صعودی با خریداران بسیار) به خود گرفت و توانست به رکورد حدود 50 دلار برسد.

سال 2014 شروع خوبی برای لایت‌کوین نبود، پس از به سرقت رفتن هزار بیت‌کوین و مشکلات مالی صرافی Mt.Gox، ارزش مادی ارز دیجیتالی ساخت چارلی لی، سقوطی سهمگین تا 1 دلار را تجربه کرد.

برخی معتقد بودند استخدام چارلی در صرافی معتبر Coinbase عاملی مهم در رشد این ارز دیجیتالی بوده. علی‌رغم آنکه این ارز دیجیتال در برهه زمانی یاد شده هنوز در کوین‌بیس لیست نشده بود!

در آن زمان باوری به وجود آمده بود که با سقوط ارزش لایت در سال 2013 پایان کار دستاوردهای لی خواهد بود اما با ورود سال جدید اندکی قیمت افزایش یافته و برای 2 سال پیاپی ارزش این ارز در محدوده 3 دلار باقی ماند.

از ماه مارس 2017 تا جولای همان سال مجددا بازار لایت روندی صعودی به خود گرفت و توانست تا 50 دلار و حتی 80 دلار در ماه سپتامبر نیز برسد. لایت کوین در ماه‌های نوامبر و دسامبر همان سال با رشد حدودا 500 درصدی به میزان 371 دلار رسید.

تنها چند روز پیش از رشد چشمگیر لایت کوین چارلی در توییتی عنوان می‌کند که “خرید این ارز دیجیتال همراه با ریسک فوق‌العاده بالایی بوده و انتظار سال‌های خرسی (نزولی) متمادی را به مانند آنچه پیش از این تجربه شده، خواهیم داشت، بنابراین اگر نمی‌توانید این تغییرات را تاب بیاورید، لایت کوین نخرید.”

در سال 2018 مجددا این ارز دیجیتال روند نزولی به خود گرفت و تا حوالی 29 دلار نیز ریزش داشت.

 

اقدامات و پیش‌بینی آینده لایت‌کوین

خریداری 9.9 درصد سهام بانک آلمانی WEG به‌واسطه‌ TokenPay برای همکاری در خصوص پرداخت‌ها و تبادلات راحت ارز دیجیتال با ارزهای فیات از جمله اقدامات مهم لایت‌کوین بود.

اجرای پروتکل‌هایی مانند SegWit، Atomic Swap و شبکه Lightning بسیار پیش‌تر از اجرا این موارد توسط بیت‌کوین را می‌توان از کارهای پیشگام‌ لایت دانست.

اقدامات تاثیرگذار لی مانند اجرایی کردن تراکنش‌های محرمانه یا CT همانند ZCash ، Monero تبلیغات چشمگیر در مسابقات UFC و حتی همکاری با کشور سنگاپور به عنوان اولین کشور با سیستم‌های خودپرداز لایت‌کوین و به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی پولی و مالی در کشور ونزوئلا و حتی افزودن قابلیت‌ تعویض‌پذیری (Fungibility) در آینده را می‌تواند نشان از فردای روشن این ارز دیجیتالی دانست.

بر اساس داده‌‌ها و تحقیقات انجام شده توسط مراکز معتبری مانند Weiss Research حاکی از آن است که سرمایه‌گذار در این ارز دیجیتال امن بوده و می‌توان شاهد رشد آن باشیم. بر اساس مطالعات این مرکز رتبه‌بندی کلی و به‌کارگیری فناوری امتیاز B- و از نظر عملکرد در بازار C- را به این ارز دیجیتال اختصاص داده است.

اما پس از افت‌وخیزهای پیاپی از سال 2017 تا به امروز این ارز در حال حاضر با قیمتی در حدود 160 دلار معامله می‌شود و بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران لایت‌کوین می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

از نقطه نظر Wallet Investor که معروف به دیدگاه‌های صریح نسبت به ارزهای دیجیتال است در سال 2021 شاهد لایت‌کوین 250 دلاری خواهیم بود و تا ماه دسامبر احتمالا به 289 دلار نیز خواهد رسید.

بر اساس برخی تحلیل‌ها مانند وب‌سایت Cryptoground ارزش این ارز تا سال آینده میلادی در محدوده‌ 250 دلار خواهد بود و برای سال 2023 این میزان به حدود 307 دلار خواهد رسید.

این وب‌سایت برای 5 سال آینده نیز تخمین 522 دلار را پیش‌بینی کرده است. در عین حال بر اساس تحلیل این وب‌سایت ما در آینده شاهد فرازوفرودهای بزرگی نخواهیم بود.

قدر مسلم آنچه را که می‌توان با قاطعیت عنوان کرد این است که لایت‌کوین در مدتی که از عرضه‌ این ارز دیجیتال گذشته است علی‌رغم نوساناتش در ابتدا مسیر توانسته، خود را به‌عنوان جانشینی مطمئن برای بیت‌کوین به اثبات برساند و همین امر می‌تواند بسیاری را مجاب به خرید و سرمایه‌گذاری بلندمدت در این ارز دیجیتالی کند.

اگر قصد خرید و فروش لایت کوین را دارید می‌توانید با مراجعه به اکسچنج سیتکس در بستری امن به معامله این ارز دیجیتال بپردازید.

منابع:

markets.businessinsider.com

coinhouse.com

marketbeat.com

cryptoground.com

dailyhodl.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.