پولکادات، از ایده‌‌‌های کودکانه تا نسل نوین بلاکچین


 

 

ارز دیجیتال شبکه بلاکچین پولکادات که با نام دات شناخته می‌شود را می‌توان یکی از پیشگامان در نسل تازه و طلایی بلاکچین‌های جدید دانست.

 

شروعی متفاوت

در حالی که طرفداران ارزهای دیجیتال هر روزه در حال چک کردن لیست‌ ارزشمندترین عناوین این بازار هستند و همواره شاهد رقابت شدیدی ما بین جایگاه‌های اول تا 10 هستند، نامی به چشم می‌خورد که شاید کمتر در مورد آن شنیده‌ یا خوانده‌ باشیم.

دات یا DOT نام ارز دیجیتال پولکادات است که در این چارت پرالتهاب خوش درخشیده و توانسته است نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

 

اما پشت پرده‌ این ارز دیجیتال و شبکه منتسب به آن چیست؟

ایده‌ اولیه این پروژه ارزشمند در حقیقت بر اساس یک رویاپردازی کودکانه از جانب دکتر گوین وود (Gavin Wood) شکل گرفت.

گوین از جمله بنیان‌گذاران ارز دیجیتالی اتریوم است که از نیمه‌ سال 2016 تصمیم گرفت تا بر روی ایده‌ای با محوریت نسخه‌‌ شارد شده ارز دیجیتال اتریوم کار کند.

او که مسلط به زبان برنامه‌نویسی بود توانست به همراه جمعی از هم قطارانش زبان برنامه‌نویسی Solidity را توسعه دهد.

 لازم به ذکر است تا پیش از همکاری گوین با تیم اتریوم، وی محقق در شرکت مایکروسافت بود.

اولین نتایج کار گوین در قالب یک سند جامع یا White Paper در ماه اکتبر سال 2016 منتشر شد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این سند جامع، استفاده از پروتکل‌های ناهمگون در بلاکچین بود.

پروژه ابتدایی گوین یکی از سه بلاکچین‌‌ مطرح و پر سر و صدای آن زمان یعنی Dfinity و Filecoin بود. او برای دریافت سرمایه نیز از نوعی روش جذب سرمایه‌ ICO با نام IPO به منظور توسعه کارش بهره برد.

دکتر گوین پس از اختلاف و مشکلات بوجود آمده با ویتالیک بوترین خالق اصلی اتریوم بر سر آینده شبکه‌ آن ارز دیجیتال، در نهایت این مجموعه را ترک کرد.

 از نظر برخی صاحب نظران چنین اقدامی یک شکست برای گوین تلقی می‌شد اما آنچه در چند سال بعد رخ داد خلاف این ادعا را ثابت کرد.

 پس از این اتفاق، گوین تحقیقات و برنامه‌های خود را  معطوف به ساخت و توسعه‌ شبکه‌ پولکادات به عنوان رقیب اتریوم کرد.

از جمله اقدامات مهم گوین در حوزه‌های بلاکچین می‌توان به مشارکت وی با پیتر چابن (Peter Czaban) و جوتا استینر (Jutta Steiner) به ترتیب در توسعه فناوری  Web3و Parity اشاره کرد.

اولین فروش توکن پولکادات در سال 2017 و با جمع‌آوری 145 میلیون دلار در 2 هفته توانست به رکوردی قابل ملاحظه برسد.

تنها پس از 10 روز از انتهای فروش اولین توکن پولکادات، شخصی توانست با هک کیف پول‌های Parity حدود 66 درصد از فروش این توکن معادل 90 میلیون اتریوم را فریز کند، با وجود آنکه Parity و اتریوم به دنبال راهی برای آزادسازی و بازگردادن این مبلغ بودند اما همچنان این موضوع حل نشده باقی ماند. با این حال پولکادات و Web3 اعلام کردند که علی‌رغم اتفاق پیش آمده، همچنان سرمایه‌ لازم برای توسعه این پروژه را در اختیار دارند.

 

توانمندی‌ها و ویژگی‌ها

شبکه‌ پولکادات را می‌توان نسل سوم بلاکچین‌ها قلمداد کرد. به مانند بسیاری از رقبا این شبکه هم از یک پروژه متن‌باز بهره می‌برد.

اگر بخواهیم به بیان ساده بگوییم پولکادات یک شبکه چند زنجیره‌ای است که بدنه آن را چهار قسمت اصلی Relay Chain، Parachain، Bridge و PRE یا Polkadot Runtime Environment)) در بر می‌گیرد.

شاید برای برخی، موارد بالا چندان قابل فهم نباشد. در ساده‌ترین حالت برای عبارت‌های بالا می‌توان این توضیحات را ارائه کرد:

  • Relay Chain در حقیقت ویژگی‌ای برای تعامل بیشتر با بلاکچین‌های دیگر بوده و از طرفی عبارت Parachain که مخفف دو کلمه Parallelized Chains است، برای ایجاد زنجیره‌های موازی برای بلاکچین‌های تک زنجیره‌ای، ساخته شد.
  • Bridge را نیز می‌توان قابلیتی برای اتصال به بلاکچین‌هایی که از پروتکل پولکادات استفاده نمی‌کنند، قلمداد کرد.
  • PRE را هم می‌توان به شبکه‌سازی، اجماع زیرسیستم‌ ماشین‌ مجازی WebAssembly در محیط پولکادات شرح و توضیح داد.

از ویژگی مهم دیگر این شبکه می‌توان به ترتیب به مواردی همچون: غیرمتمرکز بودن، عدم نیاز به دستگاه‌های ماینینگ برای استخراج بر خلاف رقبا، بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند، شاردینگ ناهمگون، قابلیت ارتقاء شبکه و بسیاری دیگر اشاره کرد.

اگرچه مواردی مانند ناپایدار بودن کیف‌های پول مرتبط با این شبکه یا عدم تعامل برخی شبکه‌های بلاکچین با پولکادات و عدم محاسبه تراکنش‌های غیرمتمرکز از جمله ایرادات وارد بر این ارز دانست اما همچنان این شبکه به توسعه و برطرف‌سازی ایرادات خود ادامه می‌دهد.

برخی از پروژه‌های محبوب و مرتبط با شبکه‌ پولکادات می‌توان به مواردی همچون Acala Network، Polkaswap،  Kusama Network و Polkastarter اشاره کرد.

اگرچه شبکه پولکادات از جمله نوآوران عرصه‌ بلاکچین به حساب می‌آید اما نکته حائز اهمیت در خصوص این دستاورد دکتر گوین، ارز دیجیتالی دات است.

از آنجایی که این ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهان لیست شده و همواره در میان 10 ارز دیجیتالی برتر قرار دارد، بد نیست که به ارزش و قیمت احتمالی آن در آینده بپردازیم.

 

آینده دات

دات در تاریخ 19 آگوست 2020 در صرافی باینسس لیست شد، با وجود قیمت 2 دلاری این ارز در روز عرضه‌، روند صعودی آن تنها در حد فاصل یکسال از عرضه آن نشان از پتانسیل بالای معاملاتی آن دارد.

پس از ریزش این ارز در 24 ماه می امسال تا میزان 18 دلار، ساخته‌ گوین توانست حضور خود را همچنان در پیست رقابت با بزرگان چون بیت‌کوین و اتریوم حفظ کند.

بر اساس توییت‌های اکانت رسمی صندوق ارز دیجیتال آسیاییSpartan Black  در حمایت از دات می‌خوانیم: تنها ظرف یک سال ارز دات توانست در بازارهایCoingecko/CMC  به یکی از سه ارز دیجیتال مطرح مبدل شود.

 در ادامه این سری توییت‌ها، از پولکادات به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ارز دیجیتال پس از ظهور اتریوم در سال 2016 اشاره شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز، دات به دنبال رسیدن به هدف 50 دلار تا انتهای سال 2021 باشد، از آنجایی که این ارز تا حدود 43 دلار در نیمه ماه می رسید، بنابراین هدف 50 دلار دور از انتظار به نظر نمی‌رسد و اگر بتواند در مدت باقی مانده تا پایان سال توجه عمده‌یسرمایه‌گذاران را به خود جلب کند می‌تواند تا میزان 64 دلار هم تا اواخر ماه دسامبر برسد.

در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز ما می‌توانیم انتظار دات 46 دلاری را داشته باشیم.

بر اساس همین پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد بهای این ارز دیجیتال تا انتهای سال 2022 در حدود 104 تا 122 دلار برسد.

اما اگر پا را کمی فراتر بگذاریم و محدوده‌ 5 سال آتی را برای این ارز دیجیتال ترسیم کنیم  شاهد رشدی تا میزان 300 دلار نیز باشیم.

اگرچه با توجه به اخبارهای متفاوت و بعضا ضد و نقیض بازار ارز دیجیتال، غیرقابل پیش‌بینی‌تر از قبل شده اما با وجود نوآوری‌های موجود در این پروژه و آینده‌ روشن آن دست یافتن به اهداف ترسیم شده موضوعی عجیب و غیرقابل تصور نخواهد بود.

شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از اکسچنج معتبر سیتکس خریداری کنید.

 

منابع:

 hackernoon.com

investingcube.com

news.bitcoin.com

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.