کاردانو، دوستدار طبیعت و نسل سوم بلا‌چین


کاردانو را می‌توان از معدود شبکه‌های بلاکچینی دانست که صیانت از محیط زیست را جزو اولیت‌های کاری خود قرار داده است.

 از ریاضیات تا رقابت با اتریوم

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) تحصیل کرده رشته نظریه تحلیلی اعداد، شغلش را به عنوان مشاور مالی رها کرد تا به پروژه شخصی‌اش تحت عنوان Bitcoin Education Project برسد. او که به موضوع بیت کوین علاقه بسیاری داشت معتقد بود عرضه محدود بیت‌کوین، آن را همانند طلا ارزشمند کرده است.

هاسکینسون در انتهای سال 2013 به تیم موسسان اتریوم پیوست. پس از مدتی و با اختلاف نظر تجاری هاسکینسون با ویتالیک بوترین در یکی از پروژه‌های اتریوم، منتهی به جدایی وی از این بنیاد شد. چارلز پس از طی کردن فرصت مطالعاتی 6 ماهه با یکی از اعضای سابق تیم اتریوم به نام جرمی وود (Jeremy Wood) ملاقات می‌کند و پروژه‌ای را تحت عنوان Input Output Hong Kong یا IOHK راه‌اندازی می‌کنند که می‌توان آن را نقطه‌ شروع شبکه دیجیتال کاردانو و ارز آدا دانست.

شکل‌گیری کاردانو را می‌توان مرهون دیدگاه و تحصیلات و سابقه شغلی هاسکینسون در مباحث ریاضی قلمداد کرد چرا که وی به موضوع بلاکچین و توسعه آن با دیدی متفاوت و البته ریاضی‌گونه‌ای می‌نگریست.

 

کاردانو

سال 2015 را می‌توان سال شروع پروژه بلاکچین کاردانو دانست، با شکل گرفتن IOHK به عنوان هسته اصلی توسعه کاردانو، این شبکه به طور رسمی در سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرد.

تیم کاردانو توانست در یک ICO مبلغی برابر 63 میلیون دلار را برای توسعه و پیش برد اهدافش جذب کند.

مجموعه کاردانو همواره مدعی بوده است که این شبکه “اولین نمونه از بلاکچین‌هایی است که با تکامل دانش و با محوریت تحقیق” رشد می‌کند.

هدف شبکه بلاکچین کاردانو را می‌توان بهبود مقایسه‌پذیری، امنیت، حاکمیت و تعامل بیشتر با چهارچوب و موازین سنتی مالی و پولی دانست.

قدر مسلم اقدامات تیم کاردانو همانند مجموعه اتریوم در راستای تحقیق و توسعه و همینطور پیشبرد دانش بلاکچین، امری انکارناپذیر است.

حمایت مالی از پروژه‌های بلاکچین در دانشگاه ادین‌ بورگ کشور اسکاتلند در سال 2017، کمک مالی به موسسه تکنولوژی توکیو ژاپن، کمک به شرکت New Balance سازنده کفش‌های ورزشی برای ساختن بلاکچینی که بتواند فعالیت‌های ورزشکاران را رصد کند، شروع پروژه‌های مرتبط با بلاکچین در دانشگاه وایومینگ آمریکا در سال 2020 و حمایت و کمک 500 هزار دلاری به منظور ساخت آزمایشگاه تحقیق و توسعه بلاکچین پیشرفته IOHK در این دانشگاه از جمله اقدامات مهمی است که این موسسه برای پیشرفت دانش بلاکچین در این حوزه انجام داده است.

 

جالب است بدانید کاردانو طی یک نقشه راه پنج مرحله‌ای شکل گرفت:

  • Foundation (Byron era)
  • Decentralization (Shelley era)
  • Smart Contracts (Goguen era)
  • Scaling (Basho era)
  • Governance (Voltaire era)

استفاده از کدنویسی جدید برای بلاکچین کاردانو به جای استفاده یا کپی کردن از کد‌های بیت‌کوین یا اتریوم، این شبکه را در زمره نسل سوم سازندگان بلاکچین قرار داده است.

بلاکچین کاردانو، به دو لایه تقسیم بندی می‌شود، The Cardano Settlement Layer (CSL) که وظیفه انتقال ارز دیجیتالی شبکه را مابین اکانت‌ها و ثبت تراکنش‌ها را عهده داشته  و The Cardano Computation Layer (CCL)  که به عنوان چهارچوبی برای قراردادهای هوشمند ایفای نقش می‌کند.

این بلاکچین از الگویی مشابه الگوریتم اجماع اثبات سهام یا PoS استفاده کرده اما با این تفاوت که تیم کاردانو معتقد است، اعتبارسنجی الگوریتم آن‌ها تصادفی نبوده و از نقطه نظر کارکرد به مراتب عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارد.

اوروبوروس Ouroboros)) نام پروتکل ساخته شده توسط تیم کاردانو بوده که در الگوریتم PoS این شبکه پیاده‌سازی شده است.

این پروتکل متشکل از دو بخش Genesis blocks و Main blocks بوده که در برگیرنده لیست تمامی اسلات لیدر (Slot Leader)، بلاک‌های اصلی و تمامی اطلاعات و پیشنهادات بروزرسانی نرم‌افزارها و لیست رای‌گیری برای این بروزرسانی‌ها است.

اعضای تیم کاردانو معتقدند در اوروبروس اولا اعتبارسنجی‌ها تصادفی انتخاب نمی‌شوند و در عین حال کاربران شانس عادلانه‌تری برای دریافت پاداش خواهند داشت.

از ویژگی‌های دیگر این شبکه به انجام تراکنش‌های بیشتر، استفاده از شاردینگ، بستری امن برای ارز دیجیتالی بومی و … اشاره کرد.

اگر در مجموع بخواهیم نکات متمایز و مهم کاردانو را به شکل کلی بیان کنیم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 

  • داشتن تیم توسعه قدرتمند که سابقه همکاری با پروژه‌های بزرگی همچون اتریوم و BitShare را داشته است.
  • اولین بلاکچین چند لایه (نسل سوم)
  • عدم محدودیت در مقیاس‌پذیری
  • استفاده از الگوریتم اجماعی که در مقایسه با رقبا بسیار کم مصرف‌تر و دوستدار محیط زیست است.
  • استفاده از شاردینگ
  • ارز دیجیتال بومی با قیمت ارزان و تراکنش‌های سریع

 

تولد آدا

تا بدینجا اشاره کردیم که تیم کاردانو در تلاش برای ساخت شبکه‌ای متفاوت بود و اتفاقات پیش آمده در این مسیر حاکی از موفقیت آن‌ها دارد. اما جنبه ارزشمند دیگر این شبکه، ارز دیجیتال بومی آن با نام آدا است.

 

باید توجه داشت که بسیاری به اشتباه نام کاردانو را به عنوان اسم ارز دیجیتالی این شبکه قلمداد می‌کنند که این تصور کاملا نادرست است.

بد نیست بدانید که نام ارز دیجیتال آدا از آدا لاولس (Ada Lovelace) ریاضیدان قرن 19 میلادی الهام گرفته شده است.

ارز دیجیتال آدا در سال 2019 ابتدا در صرافی هوبی که در زمان خود بزرگترین اکسچنج ارزهای دیجیتال به شما می‌رفت لیست شد، پس از مدتی بایننس و سایر اکسچنج‌های معتبر نیز به جرگه لیست‌کنندگان ارز آدا پیوستند.

ایده‌های پشت پرده این ارز دیجیتال و قیمت مناسب، آن را به گزینه‌ای مناسب برای خریداران تبدیل کرده است.

در زمان عرضه آدا، تقریباً 31 میلیارد از این ارز دیجیتال ساخته شد که قریب به 26 میلیارد آن به یک شرکت مستقر در ژاپن برای مدیریت سرمایه‌گذاران، واگذار شد. شاید یکی از دلایلی که برخی شبکه کاردانو و ارز دیجیتال‌اش را اتریوم ژاپنی می‌نامند همین تمایل کاربران وسرمایه‌گذاران ژاپنی به آن دانست!

 

قیمت ارز دیجیتال آدا

در حال حاضر قیمت این ارز دیجیتال در حوالی 1.3-1.5 دلار بوده و بر اساس پارامترهای مختلف، نرخ این ارز می‌تواند از آنچه که در حال حاضر برایش متصور هستیم، بالاتر رود.

از آنجایی که الگوریتم اجماع اثبات سهام به عنوان پایه و اساس این ارز دیجیتال بوده و به همین جهت میزان تولید کربن و آلودگی محیط زیست آدا به مراتب پایین‌تر از سایر ارزهای دیجیتال بوده و در حال حاضر نیز سرو صدای زیادی در خصوص اهمیت آلایندگی ارزهای دیجیتال مطرح شده است، این احتمال وجود خواهد داشت که با توجه به ویژگی‌های زیست محیطی آدا و استقبال کاربران به دلیل چنین پارامتر‌هایی، این ارز دیجیتال به حوالی 3 دلار هم برسد و اگر این قیمت تا انتهای سال تثبیت شود می‌توان انتظار داشت که در سال 2022 و سال‌های بعد نیز شاهد آدای 7، 9 و حتی 12 دلاری باشیم. البته لازم به ذکر است اهمیت بروزرسانی 4.1.0 برای کیف پولDeadalus  را نیز نباید در استقبال بیشتر کاربران به سمت آدا و افزایش قیمت آن در آینده بی‌تاثیر دانست.

برخی از وب‌سایت‌ها و نشریاتی مانند WalletInvestor، Smartereum و … پیش‌بینی‌های مشابهی را برای بازه زمانی 1 تا 5 ساله آدا متصور هستند و معتقدند آینده این ارز دیجیتال با وجود ویژگی‌های غیر قابل انکارش بسیار روشن خواهد بود. 

ارز دیجیتال آدا در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهان در حال مبادله است، اما از آنجایی که دسترسی کاربران ایرانی به این دست اکسچنج‌ها به دلیل تحریم وجود ندارد لذا بهترین گزینه و پرداخت ریالی برای ورود به بازار بزرگ ارزهای دیجیتال، اکسچنج سیتکس است.

شما با ثبت‌نام در سایت اکسچنج سیتکس و طی کردن مراحل احراز هویت، دروازه‌های ورود به دنیای بی‌کران ارزهای دیجیتال و کسب سود و درآمد از آن را به روی خود باز خواهید کرد.

 

منابع:

investopedia.com

finance.yahoo.com

nationalworld.com

medium.com

bitdegree.org

kraken.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.