چین لینک چیست؟ تحلیل و آینده چین لینک و هرچه درباره آن باید بدانید

چین لینک

یکی از اوراکل‌های غیرمتمرکز که در حال حاضر محبوبیت بسیار بالایی در شبکه بلاکچین دارد ارز دیجیتال چین لینک است. پروژه این ارز دیجیتال در نوع خود یک پروژه بی‌نظیر است که بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده است. بر اساس رتبه‌بندی سایت کوین‌مارکت‌کپ (coinmarketcap) در زمان نگارش این مقاله، توکن این ارز دیجیتال که لینک (LINK) نامیده می‌شود توانسته رتبه ششم را از لحاظ بیشترین حجم بازار به خود اختصاص دهد.

پروژه‌هایی مشابه چین لینک، با هدف حل و تسهیل مشکلات و کمبودهای موجود در صنعت ارزهای دیجیتال ارائه شده‌اند. بزرگترین ضعفی که این صنعت پیش از ارائه اوراکل‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌نمود، عدم امکان برقراری ارتباط با دنیای خارج از شبکه بلاکچین بوده است. اگرچه بیت‌کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال دنیا را با بلاکچین‌ها آشنا نمود ولی این اتریوم بود که با استفاده از قراردادهای هوشمند دریچه‌های جدیدی از کاربردهای بلاکچین به همگان آشکار ساخت. با وجود اینکه قراردادهای هوشمند یکی از کاربردی‌ترین دستاوردهای بشر است اما یکی از اصلی‌ترین اصول پیاده‌سازی آنها وجود اوراکل‌ها برای بدست آورده اطلاعات است.

در همین راستا می‌توان گفت پس از بیت‌کوین و اتریوم، چین لینک، سومین انقلاب را در شبکه بلاکچین رقم زده است.

 

خالق چین لینک چه کسی است؟

سرگی نازاروف (Sergey Nazarov)، استیو الیس (Steve Ellis) و اری یولز (Ari Juels) در چهاردهم سپتامبر سال 2017 (16 شهریور ماه سال 96) پس از ارائه سفیدنامه (white paper) توکن لینک، به صورت رسمی عضو جدید خانواده ارزهای دیجیتال را معرفی نمودند. چین لینک در ابتدا همانند سایر ارزها و پروژه‌های نوپا، مورد توجه و استقبال قرار نگرفت. اما در مدت زمان اندکی پس از شروع، سرگی نازاروف به همراه استیو الیس توانستند با توسعه چین لینک، ارتباط این توکن را با دنیای واقعی تسهیل نمایند و جایگاه آن را به سرعت ارتقا داده و توجه سرمایه‌گذاران در این بازار را به سمت خود جلب کنند.

 

اوراکل چیست؟

همان‌گونه که گفته شد چین لینک یک اوراکل است. اوراکل‌ها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که وظیفه ورود داده‌ها را به داخل شبکه بلاکچین بر عهده دارند. مفهوم و کاربرد اوراکل‌ها در قراردادهای هوشمند به شدت خودنمایی می‌کند. قراردادهای هوشمند، قراردادهای دیجیتالی هستند که در شبکه بلاکچین جهت پیاده‌سازی و رعایت صددرصدی مفاد آن استفاده می‌شوند. برای اجرای این قراردادها، بررسی دقیق رعایت بندها نیازمند به دست آوردن اطلاعاتی خارج از شبکه بلاکچین است. اوراکل‌ها ابزاری هستند که این اطلاعات را از بیرون شبکه به دست آورده و به بلاکچین تحویل می‌دهند. بلاکچین هم پس از انطباق آنها با بندهای قرارداد درستی اجرای آن را تائید می‌کند.

 

توکن لینک چیست؟

همان‌گونه که گفته شد توکن مربوط به پروژه چین لینک، لینک نامیده می‌شود. لینک از استانداردهای ERC20 اتریوم پیروی می‌کند. میزان ارزش این توکن بر اساس میزان پذیرش شبکه چین لینک سنجیده می‌شود.

 

موارد کاربردی چین لینک چیست؟

چین لینک با کاربردهای خاص خود توانسته بسیاری از مشکلات و ضعف‌های ارزهای دیجیتال را پوشش دهد. با وجود کاربردهای متنوعی که این ارز دیجیتال داشته ما در این اینجا تنها به ارائه چند مورد از آنها پرداخته‌ایم:

  • سیستم‌های پرداختی

در قراردادهای هوشمند پرداخت به وسیله ارزهای دیجیتال در بلاکچین مربوطه آسان است ولی قراردادهای هوشمند برای اینکه در دنیای واقعی بتوانند مورد استفاده قرار بگیرند باید روش‌های پرداخت متنوعی را دارا باشند که این امر را چین لینک به خوبی انجام می‌دهد.

 

  • صرافی‌های غیرمتمرکز

چین لینک امکان دسترسی قراردادهای هوشمند به حساب‌هایی که خارج از شبکه بلاکچین مورد نظر هستند را بدون اتصال کیف پول به صرافی، برای هر دو طرف معامله فراهم می‌کند.

 

  • استفاده از ارزهای دیجیتال مختلف در قراردادهای هوشمند

توکن لینک، قابلیت پرداخت پلتفرم‌های ارائه دهنده قراردادهای هوشمند در دفتر کل توزیع هر ارز دیجیتال دیگری را مهیا می‌سازد. به عبارت دیگه افرادی که یک قرارداد هوشمند را می‌سازند، می‌توانند پرداخت‌های خود را با هر ارز دیجیتالی از قبیل بیت‌کوین، ریپل و… انجام دهند.

 

 

آینده‌ی بازار چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک مانند بسیاری از ارزهای دیگر دارای تعداد محدود و مشخصی است. بر اساس پیاده‌سازی سازندگان پروژه حجم کل توکن‌های چین لینک در جهان یک میلیارد می‌باشد که تا کنون 393 میلیون آن استخراج شده است.

پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک رشد قیمت این توکن تا 40 دلار افزایش یابد و با توجه به ویژگی‌های مورد استفاده از این ارز دیجیتال در آینده، این توکن بتواند حجم بیشتری از بازار معاملات را در اختیار بگیرد.

 

همکاری‌های تجاری

بزرگترین همکاری چین لینک تا به حال با سیستم بانکداری سوئیفت بوده است. در این همکاری، شرکت اسمارت کانترکت با استفاده از شبکه چین لینک، یک الگوریتم اثبات مفهوم را برای این سیستم بانکداری توسعه داد .

همچنین چین لینک الگوریتم نرخ سود درون شبکه‌ای پنج بانک مختلف نظیر فیدلیتی، پریباس، بارکلیز و.. را که پیشتر توسعه داده بود، در اکتبر سال 2017 معرفی کرد.

 

کدام کیف پول‌های دیجیتال لینک را پشتیبانی می‌کنند؟

همان‌گونه که گفته شد لینک یک ارز ERC20 است. در نتیجه تمام کیف پول‌هایی که قابلیت ذخیره اتریوم را پشتیبانی می‌کنند می‌توانند این ارز را در خود جای دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.