ریپل جایگزینی برای SWIFT و بیت‌کوین


شبکه ریپل را می‌توان یکی از پیشگامان نوین تبادلات مالی در جهان دانست که مانند همزادش استلار، توانسته سیستم پولی SWIFT را به چالش بکشاند.

قدیمی‌تر از بیت کوین

با آنکه شاید باور پذیر نباشد اما سابقه و تاریخچه شرکت ریپل و اقدامات این موسسه بسیار قدیمی‌تر از آنچه که تصور می‌کنید است، حتی قدیمی‌تر از نسخه اولیه بلاکچین بیت‌کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد!

این کمپانی توسط رایان فوگر (Ryan Fugger) در سال 2004 در ونکور کانادا تاسیس شد. نام اولیه کمپانی Ripplepay بود و در آن برهه از هیچ نوع فناوری بلاکچینی استفاده نمی‌کرد. با اینکه در شرکت تازه تاسیس ریپل صحبتی از بلاکچین نبود اما رایان نگاهی همچون ناکاموتو داشت و امیدوار بود تا بستری را فراهم کند تا کاربران در آن با اطمینان و امنیت خاطر مبادلات مالی خود را انجام دهند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که حتی ناکاموتو نیز در مورد فوگر و ریپل در آن زمان شنیده بود و آن را از نقطه نظر کارکرد، میزان اعتماد و تمرکز بر یک سرور برای مبادلات پولی، جالب تلقی کرده بود!
رایان پس از حدود 96 ماه تلاش در این راستا، سرانجام در حوالی سال 2012 کمپانی ریپل را به جد مکالب (Jed McCaleb)، آرتور بریتو (Arthur Britto) و دیوید شوآرتز (David Schwartz) واگذار کرد.

این سه نفر رویای ساخت شبکه‌ای به منظور توسعه ارز دیجیتال را در سر می‌پروراندند. بدون شک در آن مقطع، گزینه‌ای بهتر از کمپانی ریپل برای اهداف آن‌ها وجود نداشت.

پس از تغییر مالکیت ریپل، نام این کمپانی به OpenCoin تغییر یافت. تیم جدید در موسسه اُوپن‌کوین، در قدم اول برای ساخت دفتر پرداخت (Ledger) برای یک موسسه مالی از یکی از کدهای متن‌باز ریپل استفاده کردند و توانستند در همان ابتدا دو قرارداد جذب سرمایه را به امضا برسانند.

در سال 2013 جد مکالب موسس اکسچنج Mt.Gox، از تیم اوپن‌کوین جدا شد و به دنبال رویای شخصی و ساخت شرکت استلار رفت. با وجود این جدایی، اما مکالب همچنان به عنوان یکی از سرمایه‌داران ریپل شناخته شده و حدود 8 میلیارد از ارز بومی این شبکه را در اختیار دارد.

ظاهرا تعویض نام برای این کمپانی جزء جدایی‌ناپذیر آن است؛ چرا که اسم این شرکت در سال 2013، از OpenCoin به Ripple Lab و در سال 2015 مجدد به Ripple تغییر پیدا کرد.

ریپل پس از دریافت مجوز BitLicense از دپارتمان خدمات مالی و پولی نیویورک، تبادلات خود با سایر ارزهای دیجیتال را از سال 2016 آغاز کرد.

دوران بلوغ ریپل

در طول سال‌ها ریپل با فعالیت و ارائه راه‌حل‌هایی برای بانک‌ها و موسسات مالی، مسیرش را به عنوان مجرایی تازه برای تبادلات پولی در جهان هموارتر کرده است.

ورود ریپل به جایگاه مبادلاتی در دنیا، تنها از طریق معرفی و عرضه‌ی ارز بومی شبکه خود نبوده و این موسسه محصولات متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار داده است.

xRapid، xVia و xCurrent محصولاتی هستند که ریپل در حال توسعه آن‌ها است. xCurrent به عنوان اصلی‌ترین پروژه متن‌باز ریپل بوده و برای پرداخت‌های بانک‌ها و موسسات مالی برون مرزی معین شده است. اما xRapid و xVia به ترتیب برای حل مشکلات نقدینگی و واسط کاربری این شبکه ایفای نقش می‌کنند.
می‌توان گفت موضوع به چالش کشیدن بیت‌کوین و شبکه پرداخت بین‌المللی SWIFT که از عمده اهداف ریپل بود، پس از تلاش‌های مستمر این شرکت، سرانجام به بار نشسته و توانمندی تسویه حساب و تایید تراکنش‌های چند ثانیه‌ای در این شبکه توانسته معادلات سنتی و رایج در جهان را به کلی برهم زند.
اگر بخواهیم روند حضور ریپل را در بازارهای مالی به طور تیتروار مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ساخت و توسعه اولین محصول این شبکه در سال 2014 تحت عنوان سیستم پرداخت و تسویه حساب Earthport.
• همکاری و آزمایش شبکه ریپل توسط مراکز معتبر پولی و مالی جهان مانند بانک‌های‌ Barclays، National Australia، Scotia، Westpac و رویال بانک کانادا و …
• همکاری ریپل با بانک‌های ثروتمندی همچون BBVA و همکاری با سیستم پرداخت American Express.
• همکاری با کمپانی مالی- اعتباری ژاپنی Mitsubishi UFJ در سال 2018.
در حال حاضر این شرکت بیش از 200 ارتباط کاری با 40 کشور جهان داشته و 100 بانک معتبر نیز به این مجموعه پیوسته‌اند.
با وجود آنکه بسیاری ریپل را از جهات گوناگون بی‌عیب و نقص می‌دانند، اما برخی جنبه‌های این شبکه همچنان مورد تایید و توافق بسیاری از صاحب نظران نیست.
برای آنکه با این وجوه تمایز بیشتر آشنا شوید بد نیست به بخشی از آن‌ها اشاره کوتاهی داشته باشیم:

برتری‌های ریپل

  • انجام‌ توافقات مالی و اعتباری در زمانی مابین 4 الی 5 ثانیه.
  • کارمزد بسیار پایین شبکه برای تراکنش‌ها در حدود 0.0001 XRP (ارز بومی شبکه ریپل)
  • شبکه اکسچنج چند منظوره با پشتیبانی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و فیات.
  • بهره‌مندی موسسات مالی و اعتباری بزرگ دنیا از شبکه ریپل، به عنوان بستری برای انجام مبادلات.

 

ایرادات ریپل

  • یکی از دلایلی که بسیاری به سمت و سوی ارزهای دیجیتال جذب شده‌اند، موضوع غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. اما شبکه ریپل از جهاتی به شکل متمرکز عمل کرده که عملا با فلسفه و ماهیت شبکه‌های ارز دیجیتال در تناقض است.
  • جنبه دیگری که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شبکه ریپل شده است، حجم انبوه و ماین شده ارز بومی ریپل بوده که بخش عمده آن هنوز در اختیار خود شرکت قرار دارد و برخی بر این عقیده‌اند که چنین موضوعی موجبات نوسانات شدید قیمتی در آینده خواهد شد.
  • جدال و دعاوی حقوقی ریپل با خزانه‌‌داری ایالات متحده آمریکا SEC)) و موضوعات امنیتی که حول این موضوع پیش آمده است، برخی را نسبت به شرایط فعالیت ریپل در کشور آمریکا بدبین کرده است.

 

ارز ریپل و آینده قیمت آن

XRP ارز دیجیتال و توکن بومی شبکه ریپل است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شبکه ریپل سه محصول xRapid، xVia و xCurrent را در اختیار شرکت‌ها و کاربران قرار داده و می‌توان گفت XRP تنها در xRapid کاربرد داشته و دو محصول دیگر بی نیاز از ارز بومی هستند.

 

شبکه ریپل و ارز آن به دلیل تعامل با موسسات مالی و بانک‌ها به یکی از ارزشمند‌ترین ارزهای دیجیتال مبدل شده و در حال حاضر در جایگاه ششم رده‌بندی این دارایی‌های دیجیتالی قرار گرفته است.

این شرکت حدود 100 میلیارد واحد از XRP را در سال 2013 ایجاد کرد که حدود 20 میلیارد آن به بنیان‌گذاران و 80 میلیارد باقی‌مانده به شکل سپرده‌گذاری نزد شرکت باقی مانده است.

 از آنجایی که بخش عمده این ارز هنوز در اختیار صاحبان شرکت قرار دارد و تنها 44 میلیارد ارز XRP در گردش است، بسیاری این اقدام را برای قیمت‌های آتی XRP مضرر دانسته و احتمال تلاطم‌های قیمتی را برای این دارایی ارزشمند، متصور هستند.

با وجود اینکه قیمت XRP در ATH خود در میانه سال 2021 به میزان 3.84 دلار رسید و هم اکنون نیز در محدوده قیمتی 0.6 دلار در نوسان است، پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که این ارز دیجیتال با همراهی یک بازار گاوی بتواند تا حوالی 4 دلار نیز برسد. برخی سایت‌ها و تحلیلگران معتقدند با توجه به پتانسیل این شبکه و جایگاه آن در جهان، رسیدن ارزش XRP به 10 دلار چندان خارج از انتظار نخواهد بود.

خرید و فروش XRP در ایران

برای خرید، فروش و تبادلات ارز XRP و همینطور واریز و برداشت آن می‌توانید به اکسچنج سیتکس مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام و احراز هویت به بازار بزرگ مبادلاتی ارزهای دیجتال وارد شوید.

 

منابع

forbes.com

coinloan.io

xrpl.org

coinquora.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.