استلار، همزادی از جنس ریپل


ساخت و توسعه شبکه استلار را می‌توان اقدامی در جهت رقابت با همزادش، ریپل دانست.

از آغاز تا رقابت با ریپل

جد مکالب (Jed McCaleb) نامی است که با استلار و ریپل گره خورده است، از این برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی به عنوان بنیان‌گذار استلار و ریپل یاد می‌شود اگرچه وی پس از پاره‌ای مشکلات در سال 2013 از تیم ریپل جدا شد و پروژه‌های شخصی خود را دنبال کرد اما هنوز هم به عنوان فردی مهم در تاریخچه این ارزها یاد می‌شود.

از اولین کارهای شاخص مکالب 46 ساله می‌توان به تاسیس شرکتی تحت عنوان MetaMachine و ساخت برنامه‌ای با اسم eDonkey2000 اشاره کرد، شبکه مورد استفاده در این برنامه مشابه با اپلیکیشنOvernet  ساخته شد و دارای ویژگی‌های مثل همتا به همتا و غیرمتمرکز بودن، بود. جالب است کاربران فعال این شبکه در آن زمان به مرز 4 میلیون نفر رسیده بود.

در سال 2007 مکالب با هدف ساخت وب‌سایتی برای بازی کارتی و محبوب Gathering Magic: The دامنه‌ای تحت نام Mtgox.com را خریداری کرد. پس از مدتی این سایت در سال 2010 به کلی تغییر کاربری داد و به محلی برای مبادلات و اکسچنج بیت کوین تبدیل شد و در کمتر از یک ماه به محبوبیت بسیار بالایی رسید.

جد در سال 2011 این سایت را به مارک کارپل (Mark Karpelès) فروخت و تنها پس از 3 سال از این معامله، فاجعه بزرگ Mtgox در 24 فوریه 2014 به وقوع پیوست و طی آن 774 هزار بیت کوین ناپدید و سایت نیز از دسترس خارج شد.

جد به همراه جویس کیم (Joyce Kim)  در سال 2014 موسسه غیرانتفاعی استلار را پایه‌گذاری کردند.

کمپانی آمریکایی ایرلندی Stripe، ارائه دهنده امکانات پرداخت، اولین سرمایه به ارزش 3 میلیون دلار را به سوی بنیاد استلار روانه ساخت. پس از آن کمپانی‌هایی نظیر گوگل، بلک رز و فست فوروآرد از جمله کمپانی‌های مهمی بودند که در ساخت پایه‌های استلار مشارکت کردند.

با توسعه پروژه استلار، آرام آرام این بنیاد توانمندی‌های خود در عرصه بلاکچین را به رخ رقبا کشید. راه‌اندازی کمپانی تجاریLightyear.io  در راس شبکه استلار و همکاری آن با IBM در توسعه بانکداری با تکنولوژی بلاکچین و با بهره‌‌گیری از ارز بومی شبکه استلار از جمله اقدامت مهم این بنیاد است.

در سال 2018 مکالب طی مذاکراتی تصمیم گرفت کمپانی Lightyear را با مجموعه Chain.com با نام جدیدِ InterStellar ادغام کند.

اقدامات مکالب در زمینه بلاکچین او را به یکی از افراد مطرح در این حوزه تبدیل کرد و در سال 2018 از دیدگاه نشریه معتبر نیویورک تایمز، جد در لیست 10 نفر برتر دنیا در عرصه توسعه و گسترش بلاکچین قرار گرفت.

یکی از مهمترین اهداف جد پیش از تاسیس و حرکت به سوی استلار، ساخت بستری بود که مردم در گوشه گوشه جهان قادر باشند به راحتی و در کمترین زمان مبادلات مالی خود را همانند روش‌های سنتی به سرانجام رسانند.

در همین راستا، این بنیاد در اثنای سال‌های 2018-2016 قرادادهای مختلفی با بانک‌ها و موسساتی مانند Deloitte Digital Bank، ICICI Bank، Flutterwave و TransferTo به امضا رسانید و توانست پرداخت‌های خارج از مرز را به بیش از 70 کشور مختلف در جهان گسترش دهد.

این شبکه بلاکچینی همتا به همتا و غیرمتمرکز علاوه بر ویژگی‌های خاص، از الگوریتم اجماعی A FederatedModel for Internet-level استفاده می‌کند که در اصطلاح از آن به عنوان الگوریتم اجماع استلار یا SCP یاد می‌شود. در این الگوریتم دیگر خبری از انجام عملیات ماینینگ نبوده و نودها (Node) وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، قابلیت‌های چند امضایی، معاملات چند ارزی و … از جمله ویژگی‌های دیگر این شبکه است.

شبیه‌ترین سیستم تراکنش مالی بین‌المللی را که بتوان هم‌تراز استلار دانست، PayPal بوده با این تفاوت که در استلار خبری از اتلاف وقت و کارمزدهای بالا نیست.

شما با شارژ حساب خود با ارزهایی نظیر دلار و یورو و… آن را تبدیل به ارز شبکه استلار کرده و از طریق بستر این شبکه می‌توانید آن را به هر نقطه‌ای از جهان ارسال کرده و گیرنده این پول را در حسابش به همان شکلی که تمایل دارد تحویل بگیرد. در حال حاضر حدود 180 ارز دیجیتال و فیات مورد پشتیبانی این شبکه بلاکچینی هستند.

شاید این سوال پیش آید که استلار چگونه توانسته شبکه خود را به سیستم سنتی بانکی هماهنگ کند و با آن تعامل داشته باشد و از این تعداد ارز دیجیتال و فیات پشتیبانی کند.

پاسخ این سوال را باید در عبارتی به نام Anchor جستجو کرد. انکرها در حقیقت پلی میان ارزهای متداول و ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند.

یکی از عمده مشکلات موجود در دنیای مالی و اعتباری، شکنندگی و ایرادات پایه‌ای جابجایی‌های ارزی در میان کشورهای دنیا است.

تیم استلار در وب‌سایت خود به این موضوع اشاره می‌کند که:

“هرگاه بخواهید مبلغی را جابجا کرده یا آن را در اختیار فردی در گوشه دیگر جهان قرار دهید موظف هستید پارامترهای قانونی و بعضا غیرتعاملی آن مقصد را پذیرا باشید تا عملیات تراکنش شما صورت گیرد. به همین دلیل است که ما به ارتباطاتی منسوخ و پر ایراد مثل SWIFT محدود شدیم.”

استلار در حال ایجاد مسیری نوین و استانداردی تازه به منظور پرداخت‌های مالی در جهان است و انرک‌ها این فرصت رو دارند که به بخش کامل کننده‌ این مسیر تبدیل شوند.

بانک‌ها، موسسات پولی و مالی، سرویس‌های ارائه دهنده پرداخت‌های خارجی و بنگاه‌های املاک و مستقلات و… همگی مجموعه‌های قابل اعتمادی هستند که قادرند به عنوان انکر فعالیت کرده و فرآیندها را تسهیل کنند.

با استفاده از شبکه استلار شما قادر هستید که بدون ساخت قرارداد هوشمند تبادلات ارزی خود را انجام دهید چرا که در هسته برنامه‌نویسی این شبکه این قراردادهای هوشمند گنجانده شده است و همین یکی از نقاط قوت شبکه استلار به حساب می‌آید.

ارز دیجیتال شبکه استلار

لومن (Lumen) که با نماد XLM آن را می‌شناسیم، ارز دیجیتال بومی شبکه استلار است. در بدو شروع به کار شبکه استلار حدود 100 میلیارد از این ارز دیجیتال تولید شد اما به دلیل سوزانده شدن نیمی از آن در سال 2019، در حال حاضر فقط حدود 22.5 میلیارد لومن در چرخه تبادلاتی وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم شبکه استلار سرعت بالای معاملات و هزینه و کارمزد پایین آن است به طوری که کارمزد با ارز لومن در این شبکه حدود 0.00001 XLM است و تنها 6 ثانیه برای تایید و انجام تراکنش زمان صرف می‌شود.

برآورد قیمت آینده ارز دیجیتال شبکه استلار

پس از ورود لومن به بازار ارزهای دیجیتال در سال 2014 قیمت آن در حوالی 0.0023 قرار گرفت اما سال 2015 با افزایشی حدودا 2 برابری، لومن مسیر صعودی خود را حفظ کرد و در سال 2017 قیمت 0.5 را در تاریخچه قیمتی خود ثبت کرد.

روند صعودی لومن در سال 2018 ادامه پیدا کرده و در سال 2019 مقارن با ریزش شدید این ارز، قیمت آن به 0.2 دلار رسید.

با وجود اینکه این ارز در ماه می سال 2021 رشد بالایی را تجربه کرد اما این قیمت ثبات چندانی نداشت و در زمان نگارش این مقاله نرخ لومن حدود 0.26 دلار را به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد پس از عبور از نوسانات فعلی بازار ما شاهد رشد قیمت این ارز آینده‌دار باشیم. برخی از وب‌سایت‌ها و مراجع بزرگ مانند Crypto Rating قیمت حدودی 0.46 دلار را تا انتهای سال در نظر گرفته و برای 5 سال بعد نیز نرخ 0.69 دلار را پیش‌بینی کرده است، The Economy Forecast Agency نیز قیمت 0.64 دلار و CoinSwitch هم با توجه به مشارکت‌های مابین IBM و استلار و آینده پروژه‌های مشترک ما بین این دو کمپانی بزرگ، قیمت 1 دلار را برای این ارز تخمین زده است.

اگر شما هم علاقمند به ویژگی‌های مالی و تبادلاتی این شبکه بلاکچینی شده‌اید و دوست دارید که در آینده درخشان لومن، که در حال حاضر در جایگاه 21 جدول ارزشمندترین ارزهای دیجیتال قرار گرفته است، سهیم باشید می‌توانید با مراجعه به سایت اکسچنج سیتکس و تنها با پرداخت ریالی این ارز دیجیتال را تهیه کرده و با ترید یا هولد کردن آن به سودی قابل توجه دست پیدا کنید.

منابع

stellar.org

lumenauts.com

investopedia.com

primexbt.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.