تزوس، از ماشین خودران تا ارزدیجیتال

تزوس چیست

شبکه بلاکچین و ارز دیجیتالی تزوس، حاصل خلاقیت فردی است که عمری را در توسعه ماشین‌ها خودران گذاشته است.

 

شروعی تازه

سرآغاز ارز دیجیتال تزوس را باید مرهون تلاش‌های آرتور بریتمن (Arthur Breitman) مهندس سابق اتومبیل‌های خودران در شرکت آمریکایی Waymo و همکاری وی به‌عنوان تحلیلگر مالی با کمپانی‌های سرمایه‌گذاری مانند Goldman Sachs و Morgan Stanley دانست.

آرتور که بسیار پیگیر اخبار روز و موضوعات در حوزه بلاکچین بود در ماه‌های آگوست و سپتامبر سال 2014 و با نام مستعار LM Goodman یک مقاله جامع‌‌‌ در خصوص پروژه بلاکچین‌اش و یک گزارش راهبردی را با اشاره به مقاله‌ بحث برانگیز نشریه Newsweek درباره ساتوشی ناکاموتو منتشر کرد. این اتفاق را می‌توان سرآغازی تازه برای حرفه وی قلمداد کرد.

او معتقد بود که ساخته ساتوشی ناکاموتو از نقطه نظر مدل حاکمیت یا Governance دارای ایراداتی است.

کاتلین بریتمن همسر آرتور که در کمپانی فرانسوی تحقیق و توسعه OCamlPro مشغول به کار بود توانست کار برنامه‌نویسی پروژه آرتور را با بهره‌گیری از زبان برنامه‌نویسی OCaml به سرانجام رساند. کاتلین و آرتور شرکتی با نام Dynamic Ledger Solutions برای جذب سرمایه و توسعه پروژه‌هایشان در شهر Zug کشور سوئیس در سال 2015 تاسیس کردند.

در حقیقت هسته مرکزی تیم تزوس را کاتلین و آرتور تشکیل می‌دادند، در اولین اقدام بنیاد وابسته به شرکت تازه تاسیسشان توانست در یک ICO مبلغی معادل 232 میلیون دلار را به عنوان سرمایه جذب کند.

نکته مهم در جذب این سرمایه، حضور تاجر میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف آمریکایی تیم درآپر (Tim Draper) بود.

جذب چنین سرمایه هنگفتی یک رکورد در حوزه ICO تا آن زمان به شما می‌رفت اما همین سرمایه بزرگ دردسرهای طولانی مدتی را برای تیم تزوس رقم زد.

یکی از اولین مشکلات بوجود آمده در بنیاد تزوس مابین موسسان و ریاست این نهاد شکل گرفت. آرتور و کاتلین مدعی بودند که یوهان گوِرز (Johann Gevers) پول‌های بدست آمده در طرح ICO را در اختیار آن‌ها قرار نداده و با بی‌اهمیتی و خودشیفتگی درصدد از بین بردن پروژه این مجموعه در آینده است.

بر اساس متون دعاوی منتشر شده مهم‌ترین عامل در ایجاد یک پرونده قضایی علیه این مجموعه فروش توکن‌های رمزنگاری شده به جای اوراق سرمایه‌گذاری بود. با وجود تلاش‌های بنیاد تزوس مبنی بر ممانعت از ورود این مجموعه به دعاوی ایالتی؛ اما با رد دفاعیات این بنیاد توسط قاضی ارشد ایالتی کالیفرنیا آقای ریچارد سیبارگ (Richard Seeborg) در 7 آگوست 2018، شروع پروژه تزوس به تاخیر افتاد و بسیاری از سهامداران امید خود را به ادامه راه از دست داده بودند.

با کناره‌گیری یوهان گوِرز از سمت ریاست تزوس و دریافت حدود 400 هزار دلار و حل و فصل مشکلات بوجود آمده، گویی روحی تازه به کالبد این بنیاد دمیده شد.

 

ویژگی‌های تزوس

پس از فراز و نشیب‌های پیش آمده بر سر راه تزوس، این شبکه توانست در سپتامبر 2018 از فاز آزمایشی و بتا تست به مرحله اجرای شبکه اصلی وارد شود.

اگر بخواهیم در مورد ویژگی‌های این شبکه و ارز دیجیتالی آن صحبت کنیم به‌طور کلی ‌می‌توان گفت شبکه تزوس بستری غیرمتمرکز با توانایی اجرای قراردادهای هوشمند و الگوریتم اجماع اثبات سهام یا PoS و توانایی انجام تراکنش‌های همتا به همتا است.

عمده هدف تزوس حل مشکلات موجود در بلاکچین‌ها و ایجاد یک بلاکچین منعطف بود.

ویژگی‌های خوداصلاحگر (Self-Amendment)، حاکمیت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance)، نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)، قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و اثبات سهام (Proof-of-Stake) از جمله برجسته‌ترین مواردی است که شبکه‌ تزوس را با سایرین متمایز می‌کند.

ویژگی‌ خوداصلاحگری در تزوس عاملی است که نیاز این شبکه به سافت فورک و هارد فورک (Fork) را مرتفع می‌کند.

موضوع حاکمیت که دست مایه اصلی شروع این ارزدیجیتال و ایراد بیت‌کوین از دیدگاه آرتور بریتمن بود در تزوس حل شده و با حاکمیت درون زنجیره‌ای هر سهامدار توانایی مدیریت پروتکل خود را در اختیار دارد.

موضوع قراردادهای هوشمند که به عنوان یکی از ویژگی این شبکه بلاکچین از آن سخن به میان آمد رنگ و بوی متفاوت‌تری با سایر قرادادهای هوشمند در شبکه‌های دیگر دارد.

زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم Solidity نام دارد اما در شبکه تزوس از زبان برنامه‌نویسی تازه‌ای با نام مایکلسون (Michelson) استفاده شده است.

این زبان توسط تیم توسعه تزوس ابداع شد و ویژگی بهره‌گیری از فرآیند تایید رسمی یا Formal Verification نقش کلیدی در حیات این شبکه ایفا می‌کند. تایید رسمی، امنیت قراردادهای هوشمند را بهبود بخشیده و ایرادات نرم‌افزاری و باگ‌ها را به حداقل می‌رساند.

جالب است بدانید این فرآیند نقش مهمی در برنامه‌نویسی‌های صنایع حساسی همچون نیروگاه‌های اتمی برعهده دارد.

 

آینده ارزدیجیتال شبکه تزوس

با وجود مشکلات پیش آمده در راه‌اندازی شبکه تزوس و مباحث قانونی پیرامون آن اما ارز این شبکه دیجیتال در سال 2017 توانست خوش درخشد و در انتهای همین سال به ارزشی بیش از 10 دلار برسد.

روند افزایشی ارز تزوس در سال 2018 با افت شدید همراه بود و بهای آن تا مرز 40 سنت ریزش کرد، شرایط متلاطم این ارز تا سال 2020 ادامه پیدا کرد و سرانجام در این سال توانست روند مطلوب خود را مجدد بازیابد.

پشتیبانی صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مانند بایننس و کوین‌بیس از خدمات استیکینگ این ارز دیجیتال موجب شد تا عده‌ زیادی به سمت خرید و نگهداری این محصول روی آورند.

 

پیش‌بینی قیمت تزوس در آینده

به نظر می‌رسد با شرایط فعلی بازار و پیش‌بینی‌های بلند مدت برای تزوس، ارزش آن تا انتهای سال 2021 به محدود 4 دلار و 32 سنت برسد و احتمال افزایش این ارز دیجیتال تا حداقل 6 دلار در سال 2023 نیز در دسترس به نظر می‌رسد.

کیف پول‌های نظیر AirGap، Trust Wallet،Galleon، Kukai، Trezor، Math Wallet و … نیز از ارزدیجیتالی تزوس پشتیبانی می‌کند.

شما هم اکنون می‌توانید این ارزدیجیتال را از صرافی معتبر سیتکس و تنها با واریز وجه ریالی و با اطمینان خاطر تهیه کنید.

 

 

منابع:

blockgeeks.com

researchgate.net

investopedia.com

coinmarketcap.com

epicenter.tv

longforecast.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.