لایت‌کوین چیست؟ و با بیت کوین چه تفاوتی می‌کند؟

لایت کوین

لایت‌کوین چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال پیوسته در حال توسعه است. در زمان نگارش مقاله، این صنعت بیش از 6000 ارز دیجیتال گوناگون رابه خود دیده که هر کدام از آنها برای ترفیع اهداف خاصی معرفی شده‌اند. حال با در نظر گرفتن این تنوع دائمی در ارائه پروژه‌های جدید، بسیار کار سخت و دشواریست یک ارز دیجیتال جایگاه خود را برای مدت طولانی در بین 10 ارز برتر حفظ نماید که لایت‌کوین به خوبی توانسته ارزش خود را نشان داده و از پس این چالش بر بیاید.
لایت‌کوین با نماد LTC یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های بازار ارز‌های دیجیتال است که با حجم معاملاتی بیش از 5 میلیارد دلار توانسته در بین ده ارز برتر جایگاه خود را حفظ نماید.
LTC همانند بیت‌کوین حجم محدودی دارد که در وایت‌پیپر یا سفیدنامه‌ی آن، حجم کل 85 میلیون واحد برایش ترسیم شده است.

 

خالق لایت‌کوین کیست؟

در سال 2011 جوانی از کشور چین به نام چارلی لی که سابقه کار در شرکت‌هایی نظیر گوگل و کوین‌بیس را در رزومه خود دارد، با هدف تکمیل بیت‌کوین و حل مشکلاتی نظیر زمان تراکنش و هزینه‌های بالا، شبکه لایت‌کوین را توسعه و عرضه نمود.

 

لایت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

پروتکل بلاکچین لایت‌کوین نیز همانند بیت‌کوین بر اساس گواهی اثبات انجام کار(pow) است که استخراج‌کنندگان آن در حال حاضر برای هر بلاک پاداش 25 واحدی دریافت می‌کنند. نصف شدن پاداش استخراج بلاک یا به اصطلاح هاوینگ، برای شبکه لایت‌کوین پس از استخراج هر 84000000 بلاک، اتفاق می‌افتد.

 

بیت‌کوین و لایت‌کوین چه تفاوت‌هایی دارند؟

شبکه لایت‌کوین تفاوت‌های قابل توجهی با پادشاه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین، دارد از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به زمان انتقال، حجم عرضه، الگوریتم استخراج و… اشاره نمود.
• حجم کل عرضه بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو 21 میلیون واحد در نظر گرفته شده در حالی که این حجم برای لایت‌کوین 84 میلیون واحد یعنی 4 برابر بیت‌کوین است.
• بیت‌کوین برای استخراج از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند ولی در مقابل شبکه لایت‌کوین برای استخراج الگوریتم SCRYPT را دارد که بسیار از الگوریتم بیت‌کوین سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
• بیت‌کوین تنها استخراج‌کننده‌های ASIC را قبول کرده ولی در لایت‌کوین می‌توان علاوه بر دستگاه‌های ASIC، با کارت گرافیک (GPU) نیز استخراج نمود.
• زمان مورد نیاز برای تولید هر بلاک در شبکه‌ی بیت‌کوین 10 دقیقه بوده که این زمان برای شبکه لایت‌کوین تنها 2.5 دقیقه یعنی 4 برابر سریع‌تر است.

 

چه کیف پول‌هایی از لایت‌کوین پشتیبانی می‌کنند؟

اگر شما در فکر خرید و یا نگهداری لایت‌کوین هستید، حتما انتخاب یک کیف پول مناسب را در نظر بگیرید. کیف پول‌های ارز دیجیتال از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و شما برای بهترین انتخاب در این میان می‌بایست نکاتی از قبیل پشتیبانی آن کیف از ارز لایت‌کوین، رابط کاربری ساده، امکان تهیه نسخه پشتیبان، امنیت بالا و… را در نظر داشته باشید.
اکسچنج سیتکس برای ارز دیجیتال لایت‌کوین، کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر Ledger Nano S و TREZOR و کیف پول‌های نرم‌افزاری LiteVault و Litecoin Core را پیشنهاد می‌کند.

 

روند قیمتی لایت‌کوین؟

لایت‌کوین در بدو ورود به بازار ارز‌های دیجیتال کار خود را با ارزش یک سنت برای هر واحد آغاز نمود و تا سال 2014 رشد خوبی را تجربه کرد. از سال 2014 تا 2017 نوسانات بازار باعث تغییر دائم قیمت در کانال 1 تا 4 دلار شد و در سال2017 با رشد 7000 درصدی و رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 320 دلار، شگفتی‌ساز ارز‌های دیجیتال و بازار سرمایه‌گذاری شد.
لایت‌کوین پس از رشد بی‌نظیر خود در مقطعی شاهد نزول قیمت بود و در حال حاضر با قیمتی حدود 88.5 دلار در بازار جهانی معامله می‌شود.
شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای و روزانه این ارز دیجیتال را در سایت صرافی‌ها و یا سایت COINMATCETCAP مشاهده نمایید.

 

همکاری‌های تجاری لایت‌کوین

توسعه‌دهندگان لایت‌کوین با عقد قرارداد‌های تجاری، گام بلندی در رشد و ارتقای این ارز برداشته‌اند. تا کنون لایت کوین در دنیا با بسیاری از شرکت‌های مالی و بازرگانی وارد همکاری شده که در این میان نامی آشنا در عرصه گیم و بازی، باعث محبوبیت بیشتر و افزایش ارزش این ارز در جهان شد. شرکت آتاری در این همکاری از ارائه کنسول جدید خود توسط سایت رسمی لایت‌کوین خبرداد و اعلام نمود خرید این دستگاه از طریق ارز دیجیتال لایت‌کوین امکان‌پذیر بوده و شامل تخفیفات ویژه‌ای برای خریداران می‌شود.

 

خرید و فروش لایت‌کوین چگونه است؟

خرید و فروش لایت‌کوین نیز همانند خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های متمرکز در سراسر جهان امکان‌پذیر می‌باشد. تنها کافیست به سایت صرافی مورد نظرتان مراجعه نمایید و سفارش خرید و یا فروش لایت‌کوین را به ارزش روز ثبت نمایید.

 

لایت کوین در اکسچنج سیتکس

لایت‌کوین به خوبی توانسته با ویژگی‌هایی نظیر سرعت انتقال و استخراجی کم‌هزینه‌تر و… که پیش‌تر اشاره کردیم، ارزش خود را در این بازار ثابت کند و در این رقابت همواره جایگاه خود را در میان 10 ارز برتر تثبیت نماید.
اکسچنج سیتکس به عنوان یکی از صرافی‌های برتر ارز دیجیتال در ایران، در آینده‌ای نزدیک قصد دارد به دلیل افزایش کارایی و سودآوری هرچه بیشتر کاربران خود، عرضه‌ی این ارز ارزشمند و محبوب را شروع و آن را به بازار معاملاتی خود اضافه نماید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.